تبلیغات
وبلاگ مسافر علی کاظمی - کارن - کرامت

مرتبه
نوشته شده توسط مسافر: احمدرضا همایی
در تاریخ : جمعه 26 خرداد 1396 | تعداد نظرات()
کرامت

کرامت : روشنگر دوراهی جهان خاکی و سماء

انسان تنها مخلوق هستی و نیستی که می تواند از تاج کرامت برخوردار شود ، حتی فرشتگان از این لطف ربانی بی نصیب بوده و هستند، تکریم موهبتی است الهی و حاکی از اعطای عقل است .

بنا به تأیید کلام نورانی مصحف شریف در سوره اسرا " آیه 70 "

((و لقد کرمنا بنی آدم حملنا هم فی البر و البحر و رزقنا هم من الطیبات و فضلنا علی کثیر ممن خلقنا تفضیلا))

به راستی ما فرزندان آدم را به عقل و خرد گرامی داشته و آنان را در دریا بر کشتی ها و در خشکی بر مرکب ها سوار نموده و از خوردنی های مطبوع به آنان روزی داده و آنان را بر بسیاری از کسانی که آفریده ایم چنان که باید برتری بخشیدیم. ادامه مطلب....

حال این پرسش مطرح می شود که منظور از کرامت در جهان عقل و ذهن چیست ؟ کار آئی و وسعت برد آن تا کجاست ؟

می توان گفت : آدمی آینه جمال خداوندی است.

کرامت موهبتی است کبریایی ، مزین به کل اسماء و صفات الهی ، نه امری خود ساخته و پیش پا افتاده ، همچون دیگر هنجارهای بشری نبوده و نیست که بتوان به سهولت آن را تعریف نمود و از بن و غایت این هدیه آسمانی آگاه شد.

کرامت : سرفرازی، ارجمندی، بزرگواری از طریق اجرای فرمانهای الهی چیزی را به دست آوردن همانند معجزه­.

دل می رود ز دستم صاحبدلان خدا را

دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

کشتی شکستگانیم ای باد شرطه برخیز

باشد که باز بینیم دیدار آشنا را

ای صاحب کرامت شکرانه سلامت

روزی تفقدی کن درویش بی نوا را

مبدأ و مقصد هستی و سلوک در دریافت مقام انسانی­، کرامت اجتماعی همان پذیرش اصول و هنجارهای اجتماعی و فردی از آن جمله خدمت به هم نوع یا همان جوانمردی است .

کرامت مالی دور ماندن از ننگ ربا ، اختلاس در عین نفوظ داشتن و قرار گرفتنی در دستگاه ها و موقعیت های عظیم مالی .

رسیدن به هدف بدور از هر گونه حیله ، تزویر ، خشونت ، جور و ستم و استفاده نا به جا از قدرت می تواند همان کرامت سیاسی باشد.

حال این انسان است که در اوج تشنگی و گرسنگی ، از خوردن و آشامیدن پرهیز می نماید و این انسان است که نیروی شهوت را که هزاران بار از نیروی اسب بخار قدرتی تر است را مهار نموده و یوسف صفت دیده بر زیباترین زلیخاهای هوای نفس بسته و این همان کرامت انسانی است .

آدمی با اندیشه کرامت خود زندگی در عالم ماده را تجربه و هم زیستی در عالم معنا را .

کرامت یادآور دو راهی زمینی و سماء است چرا که او اختیار تام دارد هم می تواند به زندگی خاکی بسنده کند و هم می تواند به آسمان و در پیشرفت های معنوی اندیشه نماید

  با خاک بودی همنشین با چون عقل یا جانی قرین

                           به آسمان رو از زمینی منزل یه منزل تا لقا

آدمی تنها انسان است که هم با بیابانهای تمایلات غریزی آشناست و هم با دریای عقل و عشق و معرفت ، این جاست که خداوند سیر آدمی را در بحر و بر به رخ هستی و نیستی می کشاند .

اوست که شما را در بر و بحر سیر می دهد تا آنگاه که در کشتی نشینید و کشتی با باد ملایمی سرنشینان را به حرکت آرد و آنها بدان شادمان و خرسند باشند ناگاه باد تندی بر کشتی بوزد و سرنشینان از هر جانب به امواج خطر در افتند و خود را در ورطه هلاکت ببینند ، آن زمان خدا را به اخلاص و دین فطرت بخوانند که " بارالهی " اگر ما را از این خطر نجات بخشی دیگر همیشه شکر گذار تو خواهیم بود.

ترجمه آیه 22 سوره یونس 

نوشته: کمک راهنما علی کاظمی

ویرایش: مسافر احمدرضا

تایپ: مسافر احمدرضا




طبقه بندی: جهانبینی، 
ارسال توسط احمدرضا همایی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آرشیو مطالب
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ