مرتبه
نوشته شده توسط مسافر: امیر حسین
در تاریخ : دوشنبه 2 فروردین 1395 | تعداد نظرات()


در وادی یک تا چهار روی تفکر متمرکز شدیم و در وادی پنجم دانستیم که بایستی اندیشه خود را از قوه به فعل در آوریم و در وادی ششم فرمانروایی عقل را به رسمیت شناختیم.اکنون در مرحله ای هستیم که عقل باید با اتکأ به نیروهای خود بعضی از مجهولات را کشف نماید تا راه درست را به ما نشان دهد.


وادی هفتم هم می تواند در پیچیده ترین مطالب فلسفی مطرح شود و هم ساده ترین مسایل روزمره راپوشش دهد.

وادی هفتم به ما می گوید:رمز و راه کشف حقیقت در دو چیز است یکی یافتن راه و دیگری آنچه برداشت می نماییم.

حقیقت یکی از مقولات و مفاهیمی است که همیشه برای انسان سوال برانگیز بوده و هست.این واژه به خودی خود ما را به تفکر وا میدارد که حقیقت چیست؟ تفاوت حقیقت با واقعیت چیست؟ حقیقت در جزییات است یا در کلیات؟ وهمینطور حقیقت درمان اعتیاد به چه صورت است؟

در بیان تفاوت حقیقت و واقعیت شاید بتوان گفت که واقعیت چیزی است که درحال حاضر وجود دارد اما نه در گذشته و نه در آینده وجود نخواهد داشت مثل خانه ای که هم اکنون در آن ساکن هستیم که ممکن است در 50 سال آینده وجود نداشته باشد.اما حقیقت امری است که همیشه بوده،هست و خواهد بود.اولین موضوعی که بعنوان مصداق حقیقت در ذهن ما نقش می بندد ذات اقدس پروردگار است که همیشه بوده ، هست و خواهد بود.در مراتب پایین تر می توان نفس انسان را مثال بیاوریم که قبل از تولد وجود داشته و بعد از مرگ هم همچنان وجود دارد پس انسان هم یک حقیقت است.

اگر درمان اعتیاد را بصورت اصولی و صحیح به گونه ای که شخص پس از قطع مصرف مواد مخدر هیچ گونه مشکلی با مواد نداشته باشد و از تعادل کامل برخوردار باشد و دفتر اعتیاد او برای همیشه بسته شود را حقیقت درمان اعتیاد در نظر بگیریم میبینیم که برای رسیدن به این حقیقت به دو پارامتر اساسی نیاز داریم یکی یافتن راه و دوم آنچه در زمان پیمایش این راه برداشت می کنیم.پس اولین قدم برای کشف حقیقت یافتن راه درست است.

برای یافتن راه مطابق دستورالعملی که تاکنون آموزش دیده ایم باید از وادی اول "تفکر" شروع کنیم.اهمیت وادی اول به گونه ای است که  بارها در چهارده وادی به آن رجوع شده است.

در وادی هفتم انسانها به دو دسته بی خرد و خردمند تقسیم شده اند و مثال قفل سازان و کلیدسازان برای این دو دسته استفاده شده است.

انسانهایی کم خردند که تفکر و سنجش ندارند و دقیقا" بعد از انجام هر عملی تفکر می کنند.مولای متقیان حضرت علی(ع) در مورد این افراد می فرماید: "عقل این افراد پشت زبانشان است".این افراد برای حل مشکلاتشان فقط  کوتاه ترین راه را درنظر می گیرند و نتیجتا" هم برای خود و هم برای دیگراه مشکل و مزاحمت ایجاد می کنند.بیخردان در مراتب دانایی پایین و حداکثر در علم الیقین می باشند و عموما در حال کنکاش و تجسس در اوضاع دیگرانند.درحالی که اکثرا غرق در مشکلات می باشند قصد حل و فصل کردن مسایل و مشکلات دیگران و ارایه راه حل به آنها را دارند.

اما از نشانه های خردمندان سخن گفتن بعد از تفکر است.یا به قولی زبان این افراد پشت عقلشان است این افراد تا به حقیقت چیزی آگاه نباشند درمورد آن اظهارنظر نمی کنند.افراد خردمند دایما" درحال آموزش و تفکرند و به جای پرداختن به مسایل دیگران،درحال تزکیه و پالایش خود و دست یافتن به گنج درون خود هستند چرا که می دانند رمز و راز کشف حقیقت در وجود شخص آدمی نهفته است و جستجوی آن در بیرون بیهوده است.

خردمند می داند که این جهان و جهان های دیگر بر پایه قوانین مستحکمی استوار است مثلا" ثروت در جهان فیزیکی تابع قوانین تجارت است و حتی اگر ثروتی با نقض این قوانین ،از راه نادرست کسب شود جز اینکه آدمی را در مسیر رسیدن به اهداف متعالی تر متوقف می کند حاصل دیگری ندارد.همچنین منابع دیگری در این جهان و جهان های دیگر موجود است که از لحاظ کیفیت و کمیت قابل مقایسه با ثروتهای فیزیکی نیست و به منبعی بی انتها ، زلال و شفاف متصل است.این منابع انرژی های بی پایانی است که صور آشکار و پنهان آدمی را شارژ می کند و به تعبیری زمینه رسیدن آدمی به حالی خوش است.بارزترین تفاوت این منابع این است که برخلاف ثروتهای فیزیکی که قابل انتقال به عوالم دیگر نیست،این منابع در همه عوالم با آدمی همراه است.

احساس،ادراک و دریافت این منابع انرژی هم به طریق بالا تابع قوانین است و اگر از طریقی خارج از چهارچوب قوانین کسب شود،علاوه بر اینکه در درازمدت باعث آشفتگی و برهم خوردن تعادل در آدمی می شود ،با تخریب شهر وجودی موجب ورود انرژی های منفی و سقوط آدمی در صور آشکار و پنهان می شود.

خردمند و بی خرد هر دو می دانند که آزاد کردن انرژی از طریق مواد مخدر در کوتاه مدت بسیار خوشایند است اما تنها خردمند است که درمورد نتایج و عواقب این نقض فرمان و دور زدن قوانین تفکر می کند و در دام این صیاد گرفتار نمی شود.

 

چکیده ای از سخنان جناب کاظمی

ویرایش: امیرحسین




طبقه بندی: خلاصه عملکرد جلسات لژیون، 
ارسال توسط امیر حسین
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
آرشیو مطالب
امکانات جانبی
blogskin

قالب وبلاگ